Direktlänk till inlägg 24 juli 2020

Foton kan få mig att fundera och minnas mycket

Av peeeas - 24 juli 2020 17:45

För ett par dagar sen var jag i letartagen efter lite saker härhemma. Jag gick igenom olika lådor. Då hitta jag bla bilder och negativ från när jag gick media på gymnasiet.


Jag var rätt skoltrött efter jag slutat nian. Jag valde mellan samhäll eller media på gymnasiet. Jag valde Media, det lät intressant och dessutom lite mer praktiska ämnen än om jag skulle gått samhäll tänkte jag.


Att testa och sen lära sig om kamera, slutare och bländare mm...och sen in i mörkerrummet. Öva på gamla negativ först att få upp den på en rulle som man sen på riktigt skulle göra helt i mörker så negativen inte skulle bli dåliga och inte gå att använda sen.

Givetvis så var denna procedur ett riktigt två fungerade händers jobb. Men jag kämpade och kom lite egna lösningar och tillslut lyckades jag fixa det själv även om det tog lång tid.


Det där med att tänka ergonomi har aldrig varit min grej riktigt, haha, för jag hittar ju oftast på egna lösningar. vilket jag även gjorde när det var dags att beskära fotonen. det fanns jättebra bord. men jag tyckte det gick lättare att lägga ner matan på golvet, lägga fotot, en stor linja, ställa knäna på linjalen för att hålla det still så jag förhoppningsvis kunde beskära fotot rakt.


Det var även där jag lärde mig att lite smått stå upp för mig själv när jag tyckte en lärare gett mig och många andra i klassen ett felaktigt betyg. några i klassen sa att dom skulle ta upp det med några högre upp. Jag sa säg gärna när ni pratar med dessa att jag tycker likadant. För jag litade inte riktigt på att det skulle vågas ta upp saker. För när jag gjort det tidigare genom skolan, så har inga klasskompisar som tyckt likadant, våga stått för det.  kände nu, att nu var det någon annans tur att prata med någon högre upp. Samtalet blev av och betyget ändrades. Men fick en kometar av läaren i fråga sen "även solen har sina fläckar", kan fortfarande inte höra det uttrycket utan att jag  känner mig irriterad.


Det som var mest intressant på Media var radio även om vi bara hann med en sänding på lokalradion . Och sen mediakommunikation var jätteintressant. Där fick jag ju bla både skriva lite som jag gillade och sen stå framför andra och prata vilket jag gillade det med.


Mycket minnen och tankar som kommer upp när jag kollar igenom foton. Känner nu att tänk att fått gått på gymnasiet något mer med att skriva och lära sig mer om att hålla föredrag eller liknade.  Men då fanns det nog inte ens i tanken att några kanske skulle kunna uppskatta saker jag skriver om eller lyssna på vad jag har att berätta


Sen hittade jag även foton från vårt bröllop för snart 9 år sen. I det stora hela var det en toppen och härlig dag. men om jag gift mig nu, så hade jag gjort en del saker annorlunda, så det skulle bli ännu mer mitt/vårt bröllop. Men jag är så innerligt glad att några nära och kära var med på vårt bröllop för dom finns inte kvar i jordelivet nu   Det är ju rätt klart på 9 år kan mycket saker hända med en själv som gör att man känner att man har styrkan nu på ett annat sätt att rå om sig själv, så det ska bli så bra som möjligt för mig själv.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peeeas - 26 augusti 2020 17:15

Nu var det väldigt länge sen jag skrev något. Lusten till att skriva försvann helt ett bra tag, vet inte om jag är helt tillbaka till lusten att skriva, men jag hoppas på det.   Dels varit ett långt sommarlov med barnen hemma. sen trötthet och ök...

Av peeeas - 29 juli 2020 18:07

Jag hade under några år gått och tänkt på att det skulle vara trevligt att tex åka på något läger och träffa andra i samma sits som mig själv. Träffa andra som stamma, för jag hade inte träffa någon annan i verkligheten som stammade.   Så i slute...

Av peeeas - 27 juli 2020 18:10

Fram till hösten när jag skulle fylla 7 år hade jag flytande tal. Jag börja prata väldigt tidigt och kunde många svårare ord. Vi hade varit på semester i Dalarna den sommaren. när jag var liten var jag som ett riktogt vattendjur. jag älskade att ba...

Av peeeas - 26 juli 2020 17:04

Barnen har hittat en tidning som stamningsförbundet gjort för ett antal år sen som heter "Bamse och Ma- Malte". en tidning som tar upp och försöker visa hur det kan vara när någon stammar. Hur den personen kan känna och även hur andra ska försöka var...

Av peeeas - 23 juli 2020 17:53

Jag föddes i slutet av 1984. Min mamma hade fått legat inne på sjukhuset ett tag innan jag kom till världen. Hon hade bla feber och annat.   Värkarbetet ville inte komma igång riktigt. Det var någon barnmorska som sa till en läkare där " är d...

Presentation

Jag är en snart 36-årig kvinna, bor i Norrland med man och barn. Jag har en liten CP-skada, hemipligi. Fick veta i vuxen ålder att jag har kognitiva svårigheter pga min skada och att jag även fått ADD pga den. Jag stammar också, det började när jag fyllt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards