Direktlänk till inlägg 23 juli 2020

Lätt vänstersidig hemipligi.

Av peeeas - 23 juli 2020 17:53

Jag föddes i slutet av 1984.

Min mamma hade fått legat inne på sjukhuset ett tag innan jag kom till världen. Hon hade bla feber och annat.


Värkarbetet ville inte komma igång riktigt. Det var någon barnmorska som sa till en läkare där " är det inte dags för kejsarsnitt". Mamma var rätt dålig skick. Men läkaren prompsade på att sugklocka skulle användas, så blev det.


Troligtvis pga användade sugklockan, så klämdes mitt huvud och därav fick jag syrebrist i hjärnan.


Vid ungefär 1 års ålder fick mina föräldrar reda på att jag, deras första barn hade fått en cp-skada.  Var väl ingen riktigt som visste då hur skadan skulle utveckla sig.


Jag fick komma till barnhabiliteringen och träffa läkare, sjukgymnaster, arbetsteraputer mfl, för undersökningar, prova ut olika hjälpmedel och liknande.


Så länge jag kan minnas har jag hört att jag har en lätt vänstersidig hemipligi. Jag är svagare på hela den vänstra sidan av kroppen, sämre finmotorik i vänster handen ovh har sämre balans än andra, och jag skelar. Men jag har inte så många tilläggsdiagnoser som man ofta kan få vid en cp-skada. 


Var först i vuxen ålder kring 2011 som jag fick veta att personer som har en cp skada ofta har kognitiva nedsättningar.


Fick göra en psykologutredning via vuxenhabiliteringen för att se mina styrkor och svagheter, kognitivt. Det visade sig bla att mitt arbetsminne är väldigt nersatt, men att mitt långtidsminne ligger över medel som dom kalla det. det är tackvare mitt långtidsminne jag har klarat mig så pass bra bla genom hela skolgången.


Jag har svårt för pussel, orienteringsförmågan är inte det bästa, och jag kan ha svårt för att minnas ansikten på människor jag inte träffar så ofta. '


Jag har svårt att ta ut det viktigaste ur tex texter, böcker och filmer. så ingen ide att fråga mig om handling på en film för då får du lätt veta slutet med. det där med att inte kan ta ut det viktigaste ur texter gjorde ju att det blev jobbigare och jobbigare ju högre upp i skolan jag kom. på högskolenovå blev det ohållbart för mig just pga det , så jag valde att hoppa av högskolekursen den på b-nivå.  Men den språkliga delen låg över medel också, både att jag skrifligt och verbalt inte har några problem att uttrycka mig.


Psykologen på slutet av utredningen uttrykte det är mycket möjligt att du uppfyller kriterierna för ADD också. Men du har väl bra koncentration, jo det tyckte jag att jag hade. Men ett datatest som kontrollera koncentrationen visade att jag hade koncentrationssvårigheter. Så i samband med denna utredning för det där med det kognitiva fick jag även reda på att jag har ADD också.


Tidigare i år fick jag reda på att min ADD uppkom med min cp skada om jag inte fått den skulle jag troligtvis inte haft ADD.


Jag har svårt att vara i miljöer med mycket människor, är rätt ljudkänslig. lite jobbigt med berörning ibland. Men det är inte alla ljud som stör mig. att ha tv och radio på i bakgrunden kan göra mig lugnare och lättare att skriva och läsa och liknade saker. Radio och tvljuden ta bort irriterade ljud som kylskåp och klockor och andra liknade saker.


Mår bäst av att ha struktur hur vissa saker ska göras, fast inte en stenhård struktur för då blir det värre nästan och energin dalar fortare. Lätt struktur med frihet. Inte det lättaste att få till hos typ en arbetsgivare.


Människor som har en cp skada har oftast inte lika stora och "fullladdade batterier" som andra har. Jag, min kropp och huvud kommer aldrig upp till 100 % även om jag skulle sova 8 timmer per dag och vila mycket. Mitt fulla batteri ligger kanske runt 70-80%, det är mitt max. 


Det är inte det lättaste att vara snäll mot sig själv och hushålla med energin så det ska räcka hela dagen. Min energi dalar rätt mycket runt 14-15 tiden om dagarna, och spelar det inte så stor roll om jag gjort mycket saker under dagen eller inte.


Tror många med cp skador bli uppfinningsrika och kommer på olika lösningar där det behövs i vardagen, så är det för mig allafall.

I nya miljöer, kollar jag jämt av vad som eventuellt kan bli svårt där och vad jag kan gör för att undelätta.


Ju äldre jag blivit desto mer värk har jag fått på höger sida av kroppen, min friska sida pga många års över beslasting då jag gör det mesta med den sidan och att den är så pass mycket starkare än min vänstra sida.


Idagsläget gäller det att försöka hitta balans med att vara snällare mot kroppen, så jag inte få värk än det jag har nu.


Det är väl en rätt stor omställing att få barn för alla men för mig med bla ett fysiskt nedsättning, så kommer det ju lite utmaningar som inga andra reflekterar över. Men gått över förväntan ändå. Men det är väl nu när barnen kommit upp och är 7, 6 och 5 år, som många frågor kommer, varför jag inte kan göra precis alla gör. Och att på ena sidan av kroppen kan jag inte göra så mkt, är svagare och på andra sidan av kroppen är jag stark och kan göra allt men där har jag väldigt ont istället.


Försöker klura ut hur jag ska förklara för barnen, försöker svara på deras frågor och visa vad jag kan eller inte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peeeas - 26 augusti 2020 17:15

Nu var det väldigt länge sen jag skrev något. Lusten till att skriva försvann helt ett bra tag, vet inte om jag är helt tillbaka till lusten att skriva, men jag hoppas på det.   Dels varit ett långt sommarlov med barnen hemma. sen trötthet och ök...

Av peeeas - 29 juli 2020 18:07

Jag hade under några år gått och tänkt på att det skulle vara trevligt att tex åka på något läger och träffa andra i samma sits som mig själv. Träffa andra som stamma, för jag hade inte träffa någon annan i verkligheten som stammade.   Så i slute...

Av peeeas - 27 juli 2020 18:10

Fram till hösten när jag skulle fylla 7 år hade jag flytande tal. Jag börja prata väldigt tidigt och kunde många svårare ord. Vi hade varit på semester i Dalarna den sommaren. när jag var liten var jag som ett riktogt vattendjur. jag älskade att ba...

Av peeeas - 26 juli 2020 17:04

Barnen har hittat en tidning som stamningsförbundet gjort för ett antal år sen som heter "Bamse och Ma- Malte". en tidning som tar upp och försöker visa hur det kan vara när någon stammar. Hur den personen kan känna och även hur andra ska försöka var...

Av peeeas - 24 juli 2020 17:45

För ett par dagar sen var jag i letartagen efter lite saker härhemma. Jag gick igenom olika lådor. Då hitta jag bla bilder och negativ från när jag gick media på gymnasiet.   Jag var rätt skoltrött efter jag slutat nian. Jag valde mellan samhäll ...

Presentation

Jag är en snart 36-årig kvinna, bor i Norrland med man och barn. Jag har en liten CP-skada, hemipligi. Fick veta i vuxen ålder att jag har kognitiva svårigheter pga min skada och att jag även fått ADD pga den. Jag stammar också, det började när jag fyllt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards